Σα. Ιούν 6th, 2020

Απόρρητο

Ενημέρωση δίχως όρια!

Ψάχνεις την ισορροπία στη ζωή σου; 5 απλά βήματα για να είσαι δυνατός και ψύχραιμος πάντα!

1 min read
Ψάχνεις την ισορροπία στη ζωή σου; 5 απλά βήματα για να είσαι δυνατός και ψύχραιμος πάντα!


Το μεγαλύτερο ζήτημα με τα προβλήματα που έχει κανείς, είναι ότι απλώς και μόνο βλέποντας το θέμα του, αρχίζει να κάνει αυτόματα αρνητικές σκέψεις που τον ρίχνουν.

Γράφει η ψυχολόγος Δρ. Λίζα Βάρβογλη

Όταν έχουμε κάποια δυσκολία και εστιάζουμε αποκλειστικά στο πόσο άσχημα είναι τα πράγματα, τότε αισθανόμαστε παγιδευμένοι στο πρόβλημα και αυτό μας… ρίχνει, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να κάνουμε κάτι. Και ξέρουμε ότι οι αρνητικές σκέψεις οδηγούν σε αρνητικά συναισθήματα που με τη σειρά τους οδηγούν σε απραξία ή λανθασμένες ενέργειες, με αποτέλεσμα το άτομο που σκέφτεται αρνητικά να εισπράττει κάτι αρνητικό.

Μπορεί να «σπάσει» αυτός ο φαύλος κύκλος; Πώς μπορεί κανείς εν μέσω δυσκολιών να βρει τη δύναμη να χαλιναγωγήσει τις σκέψεις, τα συναισθήματά του και να βάλει σε μια σειρά τις ενέργειες που πρέπει να κάνει για να ισορροπήσει τη ζωή του; Παρακάτω ακολουθούν μερικά βήματα για το πώς να μείνετε δυνατοί και ψύχραιμοι όταν αντιμετωπίζετε δυσκολίες, ακόμα και αν δεν λυθούν τα προβλήματά σας:

Αποδεχτείτε την πραγματικότητα.

«Αποδέχομαι την πραγματικότητα» δεν σημαίνει ότι μου αρέσει ή ότι συμφωνώ με αυτό που γίνεται. Πολύ απλά σημαίνει ότι αντιλαμβάνομαι ρεαλιστικά τι γίνεται στη ζωή μου, αυτή τη στιγμή, χωρίς αρνητικές προεκτάσεις.

Αν κάποιος άνθρωπος έχει χωρίσει, έχει χάσει τη δουλειά του, έχει διαγνωσθεί με κάποια σοβαρή ασθένεια, το να παριστάνει ότι αυτό δεν του συμβαίνει, το να κλαίει και να οδύρεται θεωρώντας ότι αυτό που του συνέβη είναι η χειρότερη καταστροφή, δεν πρόκειται να τον βοηθήσει σε τίποτα.

Αν ξεκινήσει με αποδοχή, όπως με το «δυστυχώς, συμβαίνει κάτι που δεν μου αρέσει και με στενοχωρεί», τότε είναι πολύ πιθανό να μπορέσει με καθαρό μυαλό να σκεφτεί πιθανούς τρόπους να ελέγξει και να διαχειριστεί την κατάσταση. Η αποδοχή της πραγματικότητας μας δίνει την αίσθηση ότι μπορούμε να κάνουμε κάτι, ότι έχουμε τη δύναμη να ελέγξουμε -ως ένα σημείο- την κατάσταση. Και αυτό μας κάνει να νιώθουμε δυνατοί.

Μην κατηγορείτε άλλους!

Ίσως μια εύκολη λύση είναι να ρίξουμε -δίκαια ή άδικα- το φταίξιμο σε κάποιον άλλον. Ακόμα και αν το κάνουμε αυτό όμως, το μόνο που θα πετύχουμε είναι να παραμείνουμε στην ίδια δύσκολη ή άσχημη κατάσταση, μια που ο «άλλος» δεν πρόκειται φυσικά να εμφανιστεί και να διορθώσει το λάθος του. Εξετάστε το «τι μπορώ να κάνω εγώ», που είναι πολύ πιο πρακτικό!

Βρείτε τη σωστή συμπεριφορά.

Για οτιδήποτε μας συμβαίνει, ακόμα και αν δεν έχουμε επιλογή για ό,τι έγινε, έχουμε σίγουρα την επιλογή του πώς θα αντιδράσουμε, του πώς θα συμπεριφερθούμε. Οι επιλογές που έχει κανείς είναι πάρα πολλές: Από το να κάτσει να τα βάψει… μαύρα, να κατηγορεί τους άλλους για όσα του συνέβησαν, να βυθιστεί σε μια «θάλασσα» αυτολύπησης και απελπισίας, μέχρι να δηλώσει ότι έχει στενοχωρηθεί/απογοητευθεί/θυμώσει και να ανασκουμπωθεί για να βρει μια λύση.

Όταν επιλέγουμε τη συμπεριφορά μας προς μια θετική κατεύθυνση, θα βρούμε και μια λύση. Σε προβλήματα που είναι άλυτα, στην απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, στη διάγνωση μιας σοβαρής ασθένειας, πάντα υπάρχει επιλογή για το πώς θα αντιδράσουμε. Το βασικό ερώτημα που πρέπει να θέσουμε στον εαυτό μας τη δύσκολη στιγμή είναι: «Τι είναι ένα πράγμα που μπορώ να κάνω αυτή τη στιγμή για να βοηθήσω τον εαυτό μου;».

Διαχειριστείτε το περιεχόμενο των σκέψεων σας.

«Βλέπω την κατάσταση ρεαλιστικά» σημαίνει ότι δεν αφήνομαι να κάνω καταστροφικές σκέψεις και ότι μπορώ να ελέγξω τις αρνητικές σκέψεις που φέρνουν μόνο στεναχώρια. «Βλέπω τα πράγματα ρεαλιστικά» σημαίνει ότι βλέπω τα αρνητικά αλλά βλέπω και τα θετικά, τα πράγματα που επιδέχονται βελτίωση, και αυτά που μπορώ εγώ να κάνω.

Η ψυχική μιζέρια δεν οδηγεί ποτέ πουθενά, μόνο μας αφήνει σε ένα τέλμα αρνητικών συναισθημάτων και κατάθλιψης. Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο μιλάτε στον εαυτό σας: του μιλάτε όμορφα; Τον ενθαρρύνετε; Ή μήπως τον βρίζετε και τον κατηγορείτε; Πώς θα μιλούσατε σε ένα αγαπημένο σας άτομο; Έτσι ακριβώς θα πρέπει να μιλήσετε και στον εαυτό σας!

Προσπαθήστε να δώσετε νόημα σε αυτό που σας συμβαίνει.

Όσο δύσκολο και άσχημο και αν είναι αυτό που σας συμβαίνει, προσπαθήστε να νοηματοδοτήσετε την κατάσταση, να ανακαλύψετε κάποιο νόημα, κάποιο μάθημα ζωής, κάτι θετικό, όσο μικρό και αν είναι. Στόχος δεν είναι να τα δείτε όλα θετικά, αλλά να πιαστείτε από κάπου και να μη βυθιστείτε σε ένα τέλμα αυτολύπησης και απραξίας.

Δρ. Λίζα Βάρβογλη
Ph.D. Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια
greekpsychologypages.blogspot.gr

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

10 τεχνικές για να νικήσεις την αυτοαμφισβήτηση και να αποκτήσεις περισσότερη αυτοπεποίθηση!

Ψυχική υγεία! Έχεις σκεφτεί πώς μπορεί εσύ να σαμποτάρεις τον εαυτό σου; Ποιες είναι οι αιτίες;





Source link

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *